Books

Books

[LIVE] Coronavirus Pandemic: Real Time Counter, World Map, News

25 March 2016

Hukum Menggunakan Telefon Bimbit Ketika Khatib Sedang Berkhutbah

Mengenai Persoalan Islam Yang Kontemporari ...


Di sesetengah masjid, sebelum khatib memulakan khutbahnya, bilal yang bertugas mengingatkan para jemaah agar diam dan jangan berkata-kata ketika khatib sedang berkhutbah dengan membacakan sepotong hadith:
“ Barang siapa yang berkata-kata apabila khatib sedang membaca khutbah walaupun dengan berkata “diam” (melarang orang lain daripada bercakap) sekalipun, maka luputlah pahala Jumaatnya. Dari itu, diamlah dan dengarlah dengan taat, mudah-mudahan kita semua akan beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat”. ...

Bagaimanakah pula jemaah yang menggunakan telefon bimbit ketika khatib membaca khutbah Jumaat sambil melayari dan mengemaskini status media sosial Facebook, WhatsApp, Instagram, Telegram (atau bermain games) dsbnya? ... Situasi seperti ini kerap kali terjadi, namun hampir tiada kedengaran dari agamawan dan alim ulamak teguran perbuatan jemaah yang menggunakan telefon bimbit.

Saya mentakrifkan hukum ini dengan diqiyaskan kepada maksud sebuah hadits sahih yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, bahawasanya Nabi Muhammad SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang berwudhu dan menyempurnakan wudhunya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk menunaikan solat fardu Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah disampaikan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah), maka dia telah berbuat sia-sia”.
~ Hadits riwayat Muslim
Jika dinilai dan diteliti, perbuatan menggunakan telefon bimbit ketika khutbah dibacakan ini adalah lebih buruk lagi daripada perbuatan bermain dengan anak batu kerana perbuatan seperti bermain game, melayari halaman internet, berkomunikasi melalui halaman rangkaian sosial dan sebagainya itu adalah sangat jelas lebih menghilangkan kekhusyukan dan menjejaskan tumpuan terhadap khutbah Jumaat.

Kesimpulannya, perbuatan menggunakan telefon bimbit ketika khatib membaca khutbah Jumaat adalah suatu perbuatan yang bertentangan dengan sunnah dan adab yang menuntut kita supaya diam dan meninggalkan segala perbuatan yang boleh menjejaskan tumpuan terhadap khutbah Jumaat. Oleh itu, perbuatan ini sayugianya ditinggalkan kerana ianya mengakibatkan kerugian yang sangat besar, iaitu kehilangan pahala dan kelebihan-kelebihan solat fardhu Jumaat.

Wallahu a’lam bish-shawabi

2 comments:

Warren said...

Perlu belajar penghormatan tentang ni.

Eratuku

Arman Shafiq said...

Td masa khutbah sedih tgok ada yg sibuk main phone😭